Wat is het systeem E-Call in mijn auto?
E-Call staat voor Emergency Call. Dit veiligheidssysteem in auto’s neemt na een ongeluk automatisch contact op met de 112-centrale. En geeft daarbij onder meer de precieze plek en het aantal inzittenden door. Met deze informatie kunnen hulpdiensten zich beter voorbereiden en sneller ter plaatse zijn.
Hoe werkt E-Call?
Het systeem bestaat uit een simkaart mobiele chip, die ook de locatiegegevens van de auto via GPS doorgeeft. Sensoren detecteren wanneer de auto hard wordt geraakt of wanneer de airbags worden geactiveerd. In dit geval stuurt het systeem een noodoproep en wordt de locatie van de auto doorgeven. In het geval van zware impact wordt de noodoproep automatisch geactiveerd, maar deze kan met een knop in het plafond ook handmatig worden ingeschakeld. Dankzij de spraakverbinding is het mogelijk om de reddingsdiensten van extra informatie te voorzien.
Wat zijn de vereisten voor E-Call?
De EU-wetgeving verplicht de fabrikanten om de apparatuur vanaf 31 maart standaard in te bouwen, ook als ze al een eigen noodoproepdienst aanbieden. Voor voertuigeigenaren zijn er geen extra kosten of aanpassingsverplichtingen. Het nieuwe noodoproepsysteem vereist een airbag-besturingseenheid, satellietontvanger, mobiele antenne, E-Call besturings-unit, een microfoon plus luidspreker, een nood-accu, noodknop en indicatielampje.
Welke gegevens worden verzonden?
Als een E-Call automatisch of handmatig wordt vastgesteld, worden de volgende gegevens eenmalig verzonden: noodoproeptype, chassisnummer van de auto, type aandrijving, tijd, GPS-positie, GPS-richting, de twee voorgaande GPS-posities en het aantal passagiers.
Privacy eigenaar auto
E-Call houdt rekening met uw privacy. Het systeem ziet pas na het ongeluk of het indrukken van de noodknop uw plek en de rijrichting. Als er niks aan de hand is kan eCall uw auto niet volgen. Uw gegevens worden niet opgeslagen of ergens anders voor gebuikt.
Hoeveel levens worden erdoor gered?
Volgens de EU-commissie zou de onmiddellijke melding van E-Call en de kennis van de coördinaten van de plaats van het ongeval de reistijd van reddingswerkers in landelijke gebieden met 50 procent kunnen verminderen en in steden met 40 procent. Dit zou kunnen leiden tot ongeveer 2.500 minder verkeersdoden per jaar in de hele EU. Bovendien zal het aantal verkeersdoden waarschijnlijk met minstens vier procent afnemen en dat van degenen die zwaargewond zijn geraakt met zes procent.