Tolbadge
In veel landen in Europa wordt tol geheven of geldt een vignetplicht. Tegenwoordig kan het betalen van tol op steeds meer plekken met een creditcard, in plaats van alleen contant. Heb je slechts contant? Dan heb je kans dat je in een veel langere rij komt te staan. Voor de Franse tolpoorten is er een elektronische tolbadge te koop, waarmee je eenvoudig bij aparte (en vaak snellere) rijen kunt betalen. Om door Oostenrijk en Zwitserland te rijden, heb je een vignet nodig. Dit kun je ook vaak bij de snelweggrensovergangen kopen. Wil je zo’n vignet vooraf regelen, dan kun je deze online bestellen.
Met het oog op het milieu en uitstoot, zijn er tegenwoordig (delen van) landen waarin je auto aan bepaalde milieuvoorwaarden moet doen. Om aan te geven dat jouw auto aan de milieueisen voldoet, moet je een milieusticker aanvragen. Voldoet de auto niet aan de eisen, dan mag je zo’n gebied niet door en moet je een andere route nemen. Benieuwd welke spullen er verplicht zijn in de landen waar jij deze zomer naartoe of doorheen rijdt? Check dan de infopgraphic hieronder.
Regels, boetes en verplichtingen
In het buitenland gelden soms andere verkeersregels dan die we in Nederland kennen. Wist je bijvoorbeeld dat je als brildragende bestuurder in Spanje altijd een reservebril bij je moet hebben? En de bedragen voor bekeuringen zijn soms veel hoger dan in Nederland. In Noorwegen betaal je bijvoorbeeld minimaal € 430,- als je het gaspedaal te hard intrapt en wie in Italië met winterbanden rondrijdt in de zomerperiode, riskeert een bekeuring van minimaal € 419,- en maximaal € 1.682,-. Om onnodige bekeuringen of lastige situaties te voorkomen, is het raadzaam om je voor vertrek kort in te lezen over de grootste verschillen in het buitenlandse verkeer.
Rijden in de bergen
Zodra je de Nederlandse grens passeert, verandert al snel het landschap. Heuvels zorgen voor een aanpassing in jouw rijstijl. Waar je in Nederland al met 80 kilometer per uur het best in de vijfde versnelling kunt rijden, doe je daar in een heuvelachtig landschap geen goed aan. In de bergen moet je toeren maken. Als je het gas intrapt, moet de auto nog kunnen versnellen. Kan dit niet, schakel dan terug. De motor wordt anders te zwaar belast en kan oververhit raken – helemaal als de auto tegen, op of over het maximale laadgewicht zit. Voor bergaf rijden is een lage versnelling de beste keus. Als je je voet van het gas haalt, moet de auto uit zichzelf vaart minderen. Continu op de rem trappen is zo niet nodig en dat voorkomt schade aan het remsysteem.