Rijscholen geven onjuiste slagingspercentages op aan leerlingen
Het tv-programma Radar bestede aandacht aan de slagingspercentages bij rijscholen. Uit een steekproef onder 53 rijscholen gaven 17 rijscholen aan het slagingspercentage niet te weten en gaf meer dan de helft een hoger slagingspercentage op dan vermeld staat bij het CBR. Het CBR noemt dat misleiding.
Het programma vergeleek de slagingspercentages van het CBR, rijschoolzoeker , met de percentages die de rijscholen noemden. Meer dan de helft van de rijscholen gaf een hoger percentage op dan dat van het CBR, namelijk 27 van de 53 rijscholen. Ruud Rutten, voorzitter van de FAM verbaast zich niet:” Rijscholen noemen vaak hogere percentages, dat is schering en inslag.”
Nathalie Dingeldein van het CBR vindt het jammer: ”Dit lijkt op misleiding”. En dat vindt de Reclame Code Commissie ook; op deze manier wordt misleidend reclame gemaakt vinden zij.
Misleiding
Volgens Ruud Rutten houdt de misleiding daar niet op: “Misleiding gebeurt niet alleen met slagingspercentages maar ook met aanbiedingen, bijvoorbeeld voor het aantal lessen dat nodig is om je rijbewijs te halen, soms wordt er reclame gemaakt voor pakketten van 20 lessen, inclusief examen. En dan zijn er ook nog spookrijscholen met dubbele inschrijfnummers. De concurrentie is moordend en zulke aanbiedingen en misleidende reclames helpen niet.”
Besodemieterd
Dat reclame van rijscholen misleidend kan zijn bevestigen ook Steve en Lonneke, ouders van een 18-jarige dochter in de uitzending. Zij kregen te horen dat de rijschool waar hun dochter ging lessen een slagingspercentage had van 80 tot 100 procent, wat niet bleek te kloppen. Steve:”We voelen ons gewoon besodemieterd.” Na 10 lessen werd het examen voor hun dochter al aangevraagd en na 26 lessen mocht ze examen toen, terwijl ze zelf wist dat ze t niet ging halen. “Ze heeft hier echt een deukje door opgelopen.” vinden haar ouders.
Aanvullende maatregelen
Minister Cora van Nieuwenhuizen reageert dat de misstanden bekend zijn en dat het ministerie met het CBR in overleg is voor aanvullende maatregelen. Ruud Rutten: “De juiste aanpak begint bij de instroom, de juiste mensen moeten geselecteerd worden voor het vak.
Keurmerk
Het is beter een verplicht keurmerk in te stellen” Minister Cora van Nieuwenhuizen geeft aan een keurmerk, voorlopig, niet te willen verplichten. De BOVAG reageert dat zij als branchevereniging zelf als keurmerk fungeren. Daarnaast moet de opleiding beter, verkeersveiligheid moet voorop staan en er moet degelijke basis opgebouwd worden”.