Met trucjes slagen voor theorie-examen is onmogelijk

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat noemt het fenomeen waarbij leerlingen aan de hand van trucjes worden opgeleid voor het theorie-examen ‘oplichterij’. Volgens de bewindsvrouw is het theorie-examen zodanig aangepast dat het slagen aan de hand van trucjes onmogelijk is. Als deze aanbieders al bestaan, dan houden zij hun cursisten voor de gek, stelt zij.

Roy van Aalst, Tweede Kamerlid namens de PVV, kaartte het bestaan van trucjesopleiders binnen de rijschoolbranche begin deze week aan tijdens een overleg in de Tweede Kamer. “Hoe is het mogelijk dat er nog steeds gesjoemeld wordt met theorie-examens?”, aldus Van Aalst. “Ik zie nog steeds de websites waar geleerd wordt hoe de videoband van het CBR werkt in plaats van theorie over de verkeersregels. Is de minister het met me eens dat er nog steeds onvoldoende maatregelen zijn genomen en dat mensen nog steeds een trucje kunnen leren om te slagen?”

‘Vrijwel onmogelijk’

De minister was afgelopen maandag nog bij het CBR in Schelluinen vanwege de invoering van 2toDrive. Daar heeft ze met eigen ogen gezien hoe het theorie-examen is verbeterd, vertelt ze: “Het CBR heeft daar de afgelopen jaren flink in geïnvesteerd en het lijkt ook dat dit effect sorteert. Ik denk dat ze op de goede weg zijn om dit vrijwel onmogelijk te maken”, aldus de minister. “Ik heb gezien hoe die theorie-examens eruit zien. Het is niet een videoband die je even kunt bekijken. Het gaat om een ongelooflijke hoeveelheid vragen. Als die advertenties worden aangeboden, dan gaat het om mensen voor de gek houden.”

Van Aalst nam geen genoegen met dit antwoord. “Ik ken toch echt de voorbeelden van mensen die 125 tot 150 euro betaald hebben voor een opleiding met 100 procent slagingsgarantie. Dit zijn mensen die in eerste instantie drie keer gezakt zijn voor hun examen en met dit trucje in een keer zijn geslaagd. Het verbaast mij dat de minister hier niet van op de hoogte is.”

De minister verwijst naar het onderzoek dat is gedaan naar de voorspelbaarheid van het examen. “Wetenschappers zeggen dat het examen bijna niet te kraken is”, antwoordt de minister. “Als u voorbeelden heeft, kunnen we best nog eens kijken wat dit dan behelst, maar ik denk dat het een grote oplichterij is.”

Aanpak trucjestheorie

Het theorie-examen kwam in het begin van 2016 zwaar onder vuur te liggen toen bleek dat malafide opleiders kandidaten door het examen heen wisten te slepen door hen trucjes aan te leren. Er zaten bepaalde verbanden in de vragenbank waardoor bijvoorbeeld alle vragen met het woord ‘invloed’ erin met ‘ja’ konden worden beantwoord.

Het onderzoeksinstituut RCEC onderzocht ongewenste voorspelbaarheden in het examen. Het CBR heeft daarop vragen aangepast, nieuwe vragen toegevoegd en nieuwe vraagvormen en afbeeldingen geïntroduceerd. Vorige week publiceerde het CBR de uitkomst van het vervolgonderzoek. Er zijn ‘enkele’ voorspelbaarheden gevonden, maar die zijn niet ongewenst, of nauwelijks bruikbaar als ezelsbruggetje. Het CBR laat het examen met regelmaat onderzoeken.

 

Deel dit bericht